13 kwietnia 2020
The Saturday Tea: Quicksilver Dreams (wyd. własne, 2019)
Następnym razem założę krawat.
Warszawiacy zmieniają się z płyty na płytę. Na pierwszej EP-ce napieprzali aż miło – jak zresztą duża część nowej sceny stołecznej. Na pełnowymiarowym debiucie z 2014 zaprezentowali już bardziej wyważone, „doroślejsze” oblicze. Tym razem grają jakby kompletowali playlistę dla pensjonariuszy domu spokojnej starości.
Ta dość wyraźna zmiana jest jednak uzasadniona czasem, jaki dzieli Shindig od Quicksilver Dreams – 5 lat! Przez pół dekady mogło się zmienić wszystko. I The Saturday Tea jest już trochę innym zespołem. Stonowanym, dystyngowanym, bitlesowskim. Melodie są ułożone – dobrze ułożone! – wybrzmiewają i wpadają tam gdzie trzeba. Owszem, gdzieś je już słyszeliśmy, ale na pewno nie ostatnio. Zespół wyraźnie sięga w przeszłość, do lat 60. i 70., do czasów pełnych werwy, przebojowych piosenek pop, podbitych delikatnie psychodelią. Album jest bardzo rytmiczny, a świetną pracę sekcji podbija miarowe pianino często współpracujące z basem. Pojawiają się niemodne solówki gitar, pogłosy na wokalach - czasem rozłażące się niczym kwaśna mgła - archaiczne klawisze. Niewątpliwie słucha się tego bardzo przyjemnie, a produkcja to cacuszko.
Nie odmówię kompozycjom chwytliwości, bo takie Deep Thought czy I Tried To Be Cool But I Can't oferują ponadprzeciętnie udane refreny (właściwie to wszystkie refreny są dobre, ale nie chciało mi się wymieniać po kolei całej setlisty). Zespół bardzo rzadko pozwala sobie na jakieś eksperymenty formalne, ale jeśli już się decyduje na jakieś zabiegi upiększające, robi to świadomie i z zaskakującym skutkiem (wsamplowany „okrzyk”, brzmienie imitujące klawesyn w Since I've Lost My Mind, gwałtownie przyspieszona muzyczka z windy w utworze tytułowym, w którym zresztą robi się najbardziej kwasowo). Mam wrażenie, że członkowie TST w trakcie tworzenia tego albumu słuchali zbyt dużo The Dandy Warhols (owszem, lubię Dandy Warhols, ale od dobrej dekady tylko gonią swój własny ogon).
Dopiero pod koniec, w króciutkim Soap, chłopaki na chwilę przypominają o tym, jak zaczynali
i pozwalają sobie na trochę przesterów na gitarach. Kawałek zacny acz odrobinę sztampowy. I to chyba generalny problem tej płyty. Słucha się jej dobrze, noga podskakuje, głowa się kiwa, ale to już nie te emocje co kiedyś. Albo to oni się zestarzeli, albo ja nigdy nie dorosłem do bardziej wyrafinowanej muzyki.
Mam podejrzenie, że przy okazji odsłuchu kolejnej płyty TST konieczne będzie założenie koszuli i krawata. A ja tak nie lubię krawatów! [m]
Strona zespołu: https://www.facebook.com/thesaturdaytea
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Gdy ma się tak dobrego wokalistę, przechodzą nawet sztywne i konserwatywnie poprawne kompozycje.
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Według materiałów prasowych debiut Kumki Olik został przez krytyków i publiczność uznany za najważniejszy polski debiut roku 2009 . Cóż, w ...
-
Niektórzy artyści na pytanie, dla kogo tworzą swoją muzykę, odpowiadają: dla siebie, robimy to dla siebie. Czasem: dla siebie i naszych fanó...
-
Jakbyście nie wiedzieli, to informuję, że od paru lat blog WAFP wydaje wirtualne składanki z muzyką. My je składamy, wy ściągacie. Albo i ni...
-
Myślicie, że w tym roku ukazało się już całkiem sporo niezłych płyt? To macie rację, ale dużo dobrego jeszcze przed nami. Tuż po wakacjach r...
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
Gliwicka Fabryka Drutu to miejsce bliskie mi geograficznie, a mimo to do tej pory nie miałem okazji do niej zajrzeć. Powodem był mało i...
-
Od paru tygodni w moim słowniku istnieje powiedzenie: "wyskoczył jak Jacaszek z konopi" w miejsce przysłowiowego Filipa. Dla mnie,...
-
Po co powstają takie składanki? Ano zwykle po to, by przedstawić słuchaczom coś nowego. I jeśli pierwsza część kompilacji niczym mnie nie...
Czasem można się poświęcić i krawat odziać. ;)
OdpowiedzUsuń