24 marca 2012
IdiotHead: Free Market Music EP (wyd. własne, 2012)
Była sobie jeszcze do niedawna we Wrocławiu kapela pod nazwą CO.IN. Po drobnych przetasowaniach składu postanowiła wykonać hard reset i odrodziła się pod nazwą IdiotHead. Żeby było dziwniej - mimo tego CO.IN zapowiada kolejne wydawnictwo pod nazwą Homo Ovis. Ale póki co priorytetem jest EP-ka Idiotogłowych.
Stylistycznie Free Market Music nie odbiega zbytnio od tego, co proponowało wcześniejsze wcielenie zespołu. To dalej wściekły konglomerat brudnej elektroniki i brutalnych, metalowych riffów. Wrocławianie po raz kolejny pokazują, jak ciężko przychodzi im proste granie. Uwielbiają kombinować, łamać tempa, psuć ciężko zagospodarowany patent. Do kotła wrzucają industrial, toolopodobną finezję, nu-metalowy czad, corowy wygrzew, jazzowe smaczki, postrockowe pejzaże, indie zagrywki, a wszystko to zanurzają w sosie z electro. Ufff... dużo tego. Szczególnie, że to dzieje się w ramach jednego kawałka. Zespół najwyraźniej źle się czuje ze świadomością, iż kolejna zwrotka powinna zabrzmieć tak samo jak poprzednia, więc kombinuje ile wlezie, by wymknąć się schematyczności. Ma to swoje dobre strony, lecz łatwo przy tym popaść w pretensjonalność. Co się w kilku momentach Idiotogłowym zdarza.
Na singiel wybrano utwór tytułowy. Słusznie. W porównaniu z pozostałymi kompozycjami to najbardziej przystępna propozycja. Wokalista d' wydobywa z siebie całkiem nośną melodię, gitary Rafa fajnie brzęczą, a Mroz zbytnio nie wyżywa się na garach. Choć im dalej, tym klimat się zagęszcza, metrum wygina, a czysty wokal przeobraża w gardłowy ryk. Jednak tytuł najlepszego kawałka przypada Delayed Molting. Ależ kipi w tym utworze od emocji! Zaproszony do współpracy Grégoire Fray z belgijskiego Thot w zwrotkach śpiewa jakby chwilę wcześniej wyszedł z dwudziestostopniowego mrozu, jego głos drga niepewnie, by wybuchnąć w refrenie pełną furii pyskówką. Finał również zaskakuje - kiedy słuchacz spodziewa się wieńczącego całość wybuchu, dostaje kapitalny efekt studzenia instrumentów - wręcz fizycznie czuje się uchodzącą parę.
Następne kompozycje nie wywołują już ciarek, atakują za to wielobarwnością. Za którą momentami stoi zbyt techniczne granie. Owszem, Karen Pommeroy może dostarczyć zaskoczeń przy sprytnej żonglerce growlem i atmosferycznym wyciszeniem, Fucking Othodox Pieces Of Shit zasługuje na gest uznania za sprawą nieoczywistej technoidalnej elektroniki, a w którymś momencie Idiothead Defined ujmuje niespodziewaną wrażliwością.
Eksperymentalny metal dla miłośników niestereotypowych rzeźni. Może zachwycać pomysłowością, może odrzucić zbyt szybko zmieniającymi się stylistykami. Słucham sobie EP-ki i dość machinalnie odnotowuję kolejne pomysły muzyków na urozmaicenie kompozycji. Tylko przy Delayed Molting serce podchodzi mi do gardła z emocji. Pewnie dlatego, że temu kawałkowi najbliżej duchowo do innego powiązanego personalnie zespołu - Bipolar Bears, który skoncentrowany jest na bardziej piosenkowej formie. Ale i tak będę IdiotHead lubił. Choćby za to, że mają basistkę w składzie. Znacie jakiś słaby zespół z dziewczyną grającą na basie? Ja znam wyłącznie te genialne. [avatar]
EP-ka do pobrania ze strony zespołu: http://www.idiothead.pl/
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Julia Marcell w niedawno opublikowanym wywiadzie wyznała, że proces powstawania jej najnowszej płyty polegał nie tyle na dodawaniu smaczków...
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Opisywany dzisiaj singiel jest efektem działań serwisu megatotal.pl, za pośrednictwem którego fani sponsorują profesjonalną sesję dla swoich...
-
Podobno rezygnują z nagrywania płyt pod szyldem Cool Kids Of Death. Dobrze, że żegnają się z fanami tak udanym albumem. Mają chłopaki jaja....
-
Miałem okazję uczestniczyć w koncercie NAO w Sopocie podczas ich występu obok Tides From Nebula. Nie zachwyciłem się. Niknący i niezrozumia...
-
To nie jest płyta przełomowa. Więcej, operuje w raczej dobrze znanych nam klimatach brzmieniowych. Ale co mnie to obchodzi – tego chce się ...
-
To, co nie do końca udało się Vermones, Sex Architects osiągają bez trudu.
-
Nie jest łatwo napisać dobry tekst piosenki po polsku – wiemy o tym dobrze. Skoro to takie trudne, to czemu nie skorzystać z gotowych? Pustk...
-
Niektórzy artyści na pytanie, dla kogo tworzą swoją muzykę, odpowiadają: dla siebie, robimy to dla siebie. Czasem: dla siebie i naszych fanó...
-
Nie wiem czy fani Pustek zauważyli jakikolwiek kryzys w działalności swojego ulubionego zespołu, ale skoro jego członkowie uznali, że zaczyn...

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz