9 marca 2013
Kropki: Kropki EP (Alternator, 2013)
Projekt nazywa się Kropki, muzyka inspirowana Skandynawią.
Ta lakoniczna wypowiedź pochodzi od Bartosza Niedźwieckiego, znanego czytelnikom WAFP jako druga połowa nieistniejącego już duetu Zuzanna and Overdriven. Tym razem występuje on w roli producenta niezwykle interesującego projektu Kropki, za którym stoi tylko jeden człowiek – Mateusz Kołos.
Jeden człowiek, a ile dźwięków! (Niedźwiecki dodał tylko w niektórych utworach elektronikę). Kropki potrafią zabrzmieć chłodno i monumentalnie jak Sigur Ros (Murder Song, Mother) z charakterystycznymi monochromatycznymi plamami dźwięków w tle, kiedy indziej jak Radiohead (głównie za sprawą śpiewu; zwłaszcza końcówka Grow / Sleep), czy nieco już zapomniane Sparklehorse (Mother).
Płyta jest wyciszona; początkowo przepływa obok słuchacza, tylko głośniejszymi fragmentami absorbując uwagę. Dość szybko zwraca się uwagę na dwa najpiękniejsze nagrania. Mother z surową, poruszającą do kości partią fortepianu i głosem pełnym zagubienia. Kontrowersje może budzić wchodząca w końcówce bjorkowska elektronika - dla jednych będzie znakiem, pieczęcią naszych czasów, dla innych niepotrzebnym epilogiem genialnej w swej prostocie piosenki. Grow / Sleep to kolejna ballada oparta na głównym motywie fortepianu. Tym razem bez większych udziwnień, za to z niesamowitym wyciszeniem i następującym po nim pełnym emocji Yorke’owskim finałem. Złego słowa nie powiem o Lullaby – to najbardziej wyluzowana, pełna ciepła i dzwoneczkowych ozdobników piosenka na tym minialbumie. I ta solówka wokalu udającego trąbkę... piękna rzecz.
Każdy odsłuch tej płyty to kolejny krok w głąb jeziora pełnego spokoju i ławic srebrnych ryb odbijających promienie słońca. Ryby błyskają jak klejnoty, a ty chcesz zanurzyć się bezgłośnie w ciemną toń. [m]
Lullaby:
Strona artysty: http://www.facebook.com/kropkimusic
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Don't Panic We Are From Poland prezentuje / presents: 1. The Mothers Night Life In Big City [PL] Tytuł mówi wszystko. Kawałek na roz...
-
Zapraszamy do głosowania na płytę roku 2008! Zasady drugiej edycji zostały zmienione, aby umożliwić aktywność wyborczą również leniuchom, kt...
-
Kiedy czytam niektóre komentarze dotyczace drugiej płyty Marii Peszek, mózg mi się lasuje, a resztki włosów na głowie stają dęba. Część nasz...
-
Gdy ma się tak dobrego wokalistę, przechodzą nawet sztywne i konserwatywnie poprawne kompozycje.
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Jakbyście nie wiedzieli, to informuję, że od paru lat blog WAFP wydaje wirtualne składanki z muzyką. My je składamy, wy ściągacie. Albo i ni...
-
...i z tej okazji nie będzie żadnego kazania, podziękowań, pozdrowień czy imponujących statystyk. Będą dwie niespodzianki. Z pierwszej...
-
Gliwicka Fabryka Drutu to miejsce bliskie mi geograficznie, a mimo to do tej pory nie miałem okazji do niej zajrzeć. Powodem był mało i...
-
A mogło być tak dobrze. Plug&Play to właściwie jedyny polski zespół pasujący do kategorii dance-punk. Wiadomo o co chodzi: o ostre gitar...
na prawdę świetna podróż .REPLAY
OdpowiedzUsuń