25 maja 2015
Mary Komasa: Mary Komasa (Warner Music, 2015)
Mogłaby być muzą Davida Lyncha, gdyby była Julee Cruise, a czas znowu cofnąłby się do początku lat 90.
Historia z gatunku tych, za którymi przepadają kobiece miesięczniki i telewizje śniadaniowe. Córka aktora, siostra kontrowersyjnego reżysera młodego pokolenia, modelka obracająca się w świecie blichtru Paryża, która wybiera artystyczną bohemę Berlina, tam kompletuje muzyków i nagrywa płytę korzystając z mikrofonu używanego przez Billie Holliday. Uff! Tyle działających na wyobraźnię faktów w jednym zdaniu!
Mary zdecydowanie lubi Lyncha i lubi Angelo Badalamentiego. W ogóle filmowe klimaty, także te tarantinowskie. I lubi dream pop w wydaniu bardziej pop. Wszystko to mieści się w najlepszym na albumie kawałku City Of My Dreams, który rzeczywiście wciąga swoją atmosferą, powolnie rozkręcającą się dramaturgią, dopieszczeniem szczegółów. Potem już tak różowo nie jest. Szybko zaczyna doskwierać szczątkowa ekspresja wokalna Komasy, która monotonnie mruczy na podobieństwo Lany Del Rey. Jeśli chodziło o osiągnięcie efektu nieco zdystansowanej opowiadaczki historii, tej znanej z Lyncha spowitej dymem wokalistki, to udało się... również nieco. Na polu wokalnym jest sporo do zrobienia, choć głosu Komasy słucha się - zazwyczaj - przyjemnie.
Kompozycyjnie płyta wchodzi gładko. Wspominam słowa Bartka Chacińskiego, który podkreślił umiejętne budowanie napięcia przez zespół Komasy (bodajże Stardust Memories mieli się tego od niej uczyć). Owszem, początkowo robi to wrażenie, gdy pod przydługawym wstępie Lost Me eksploduje w skomplikowanym splocie dźwięków. Z czasem jednak zauważa się schematyczność utworów i granie trochę na jedno kopyto. Zespół nie wykorzystuje na przykład możliwości sekcji dętej w Point Of No Return, której partia razi prostotą i brzmi jakoś... sztucznie. Fajnie, że Mary zdecydowała się na skok w bok w stronę disco czy new romantic w świetnym Come – ale to tylko jeden jedyny taki skok. Potem znowu jest przewidywalnie. Retro ballada Smiling Moon, gospelowe Oh Lord (niezłe, ale daleko do intensywności Wovoki), tarantinowskie Sweet Revenge, zachowawcze Angel Tears – to wszystko piosenki, którym czegoś brakuje. Czy to większej odwagi muzycznej, czy lepszego zaśpiewania.
Pozytywnie wyróżnia się tu podbite elektronicznym pulsem Third River czy minimalistyczne Farewell My Heart, co jednak nie zmienia mojej opinii, że debiut Komasy to rzecz przyjemna, ale ulotna, pozbawiona cech przetrwalnikowych. Mówiąc wprost, wątpię abym pamiętał o tej płycie za jakieś kilka miesięcy. Będzie jak kolejny z modnych seriali, które się ogląda, bo wszyscy o nich naokoło mówią, ale po obejrzeniu nic w pamięci nie zostaje. [m]
Strona artystki: https://www.facebook.com/marykomasamusic
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Mimo że rok 2009 powoli odchodzi w przeszłość, ciągle jeszcze skrywa nieodkryte skarby, które sprawiają, że nie możemy o nim zapomnieć. Oto...
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
Pamiętacie pierwszą płytę gdyńskiego tria? The Bell ukazał się cztery lata temu i w większości recenzji podstawowym „zarzutem” było stwie...
-
Tworzenie sztuki i głowa do interesów nie zawsze idą w parze, ale jeśli ktoś ma zdolności organizacyjne i siłę przekonywania może spróbować ...
-
Gdyby CKOD mieli zadebiutować w drugiej dekadzie XXI wieku, brzmieliby jak WKK.
-
Pierwsza płyta długogrająca Root z pewnością nie jest przełomowa ani rewolucyjna, ale też nie tego oczekiwałem po tym zespole. Oczekiwałem o...
-
Lista zespołów, których twórczość inspiruje muzyków Setting The Woods On Fire, jest dość pokaźna. Mamy na niej i Sonic Youth, i Appleseed Ca...
-
Trio Manescape powstało w 2006 roku w Głogowie. Grają piękne mroczne piosenki na nisko nastrojoną gitarę i transową sekcję rytmiczną. Dobrze...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz