3 września 2013

Jesień: Dla najbliższych EP + Letnie przygody EP (wyd. własne, 2013)


Toruńskie trio Jesień znane jest na razie lokalnie. Czas na eksport do pozostałych województw, bo ta muzyka zdecydowanie zasługuje na ogólnonarodową adorację.

Zespół wychodząc od noise’owo-altrockowych schematów tworzy intrygujące brzmienia oparte na przesterach, luźnych piosenkowych formach i ambientowych szumach. Do tego dochodzą zwięzłe, zachwycające skojarzeniami teksty w języku polskim, które doskonale uzupełniają wizję małego świata kreowanego przez trio.

Dla najbliższych – EP-ka wypuszczona do sieci w lutym tego roku – charakteryzuje się przytłumionym, noise’owym brzmieniem. Kompozycje Dla dziewczyny i Dla Bozi oparte są na podobnym schemacie: cichy, klimatyczny wstęp, narastający dźwięk i efektowne, pełne jazgotu zakończenie – szczególnie majestatyczne w przypadku piosenki nr 2.
 
Letnie przygody, opublikowane niedawno, ukazują zupełnie inne oblicze Jesieni – wycofane, pozbawione agresywnej ofensywności wcześniejszych nagrań. Całość składa się głównie z cichego szumu, z którego wyłaniają się pojedyncze dronowe dźwięki. Nagle wchodzi marszowa perkusja (Maciej Kamiński) i mocny bas (Michał Groszyński). Piosenka trwa może z minutę i znowu zanika w ambiencie i przesterach. Sen to już urokliwa, nieśpieszna ballada, która jednak nikogo nie uśpi za sprawą grzmiącej w finale gitary Szymona Szwarca.
 
Wyrazy uznania za teksty! Dawno nie słyszałem tak celnych, jednocześnie minimalistycznych i tak oddziałujących na wyobraźnię liryków. Dla Bozi to mój zdecydowany faworyt; z tego względu pozwolę sobie zacytować tekst w całości: Nie groź palcem Bozi/ Bozi się nie grozi/ Bozi buzia jak otwarta rana/ Jak rozchylone kolana/ Boziu, daj mi trochę gotówki/ Bo przy duszy nie mam ani złotówki. Ja pierdzielę, to jest doskonałe! W Śnie Szwarc maluje jeszcze dziwniejszą wizję: Całą noc spałem i się nie ruszałem/ Otwarte wszystkie okna i drzwi/ Tajna agencjo nieruchomości/ Mogłaś wtedy po mnie przyjść. Pozostałe dwa teksty zbadajcie już sami.

Jest parę zespołów, o których wiadomo niewiele, a na których kolejne piosenki czeka się jak na szpilkach. Jesień właśnie trafiła do ich grona. [m]

Strona zespołu: https://www.facebook.com/grupajesien

1 komentarz:

  1. Totalnie się zgadzam! Jesień to genialny zespół, zwłaszcza na koncertach (bo mają jeszcze kilka świetnych niestety nie nagranych jeszcze w studiu numerów - czekam!)

    OdpowiedzUsuń

Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni