9 października 2016
Katapulto: Powerflex (Olde English Spelling Bee, 2015)
Renoma Katapulto rozciąga się ostatnio coraz szerzej na zachód od Bristolu. Wschód jak zwykle o rok spóźniony.
Oczywiście pretensje mogę mieć tylko do siebie – ale wolę mieć rok spóźnienia, niż całkowicie pominąć tak dobrą płytę jak Powerflex. Wydaną, dodajmy, w nowojorskiej wytwórni, co mam nadzieję pozwoli Wojtkowi Rusinowi rozszerzyć zasięg zainfekowanych jego muzyką umysłów. Bo Powerflex to szczytowe osiągnięcie tego Polaka od lat mieszkającego na Wyspach. Siła rażenia tych dziewięciu kompozycji jest tak potężna, że o Katapulto powinno być - wreszcie - głośno. A skoro jeszcze nie jest, znaczy że z promocją jest coś nie tak. Historia zna przypadki, gdy zły marketing lub jego brak położyły najlepszy produkt.
Co jest na Powerflex najlepsze? To jak Rusin interpretuje tradycję elektronicznego popu. Jak sięga do klasyki, jak z widoczną radochą wyciąga ulubione klocki z wielkiego worka zabawek, by ułożyć z nich coraz to inne formy. Wśród tych piosenek znany jest każdy dźwięk, każdy patent to coś co już było, ale wszystko razem składa się na oryginalne katapultowe brzmienie. Dodajmy do tego zawsze świetnie brzmiący niski głos Wojtka i mamy przebój na przeboju. To że czasem przychodzą nam na myśl pewne piosenki z lat 80. czy 90. (choćby Radio Ga Ga Queen – to odkrycie najbardziej mnie zaskoczyło), nie świadczy wcale o wtórności Powerfleksa, tylko o waszej erudycji. I tego się trzymamy.
No dobra, ale nad czym się tak spuszczasz, chłopie? No choćby nad This Is The Future, które zwłoki zmusi do tańca. Nad ekspansywnie, nieznośnie wręcz chwytliwym Hard Bodies, które z dziwacznym klipem wchodzi jeszcze lepiej. Nad utrzymanym w tajemniczym nastroju Everything z dziwnymi partiami klawisza przypominającymi żeński chórek (a może to właśnie kobiecy głos przepuszczony przez jakiś filtr?). Nad minimalistycznym, hipnotyzującym Blue Eyes. Nad perkusyjnym, pięknie zaśpiewanym Mirror. Wreszcie nad odlatującym w przestrzeń kosmiczną Mars Mission, w którym echa Depeche Mode i Yazoo tak pięknie łączą się z delikatnym gitarowym post rockiem (finał – ciareczki). W sumie to - nad całą płytą.
Wciąż nie mogę się nadziwić, że polski artysta z takim dorobkiem i takim talentem nie został dotąd zaproszony na któryś z wielkich wakacyjnych festiwali. Na niektórych spokojnie mógłby występować w roli headlinera. [m]
Strona artysty: https://www.facebook.com/katapulto-115368819369/
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Mimo że rok 2009 powoli odchodzi w przeszłość, ciągle jeszcze skrywa nieodkryte skarby, które sprawiają, że nie możemy o nim zapomnieć. Oto...
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
Tworzenie sztuki i głowa do interesów nie zawsze idą w parze, ale jeśli ktoś ma zdolności organizacyjne i siłę przekonywania może spróbować ...
-
Piotr Brzeziński idzie śladem Vaclava Havelki z czeskiego Please The Trees i podbija Europę swoją singer/songwriterską interpretacją co...
-
Pamiętacie pierwszą płytę gdyńskiego tria? The Bell ukazał się cztery lata temu i w większości recenzji podstawowym „zarzutem” było stwie...
-
Gdyby CKOD mieli zadebiutować w drugiej dekadzie XXI wieku, brzmieliby jak WKK.
-
Lista zespołów, których twórczość inspiruje muzyków Setting The Woods On Fire, jest dość pokaźna. Mamy na niej i Sonic Youth, i Appleseed Ca...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz