14 grudnia 2011
Obscure Sphinx: Anaesthetic Inhalation Ritual (wyd. własne, 2011)
Biało-czarna okładka przywołująca na myśl blackmetalowe potwory nagrywane w garażu na grzebieniu, garnkach i innych sprzętach AGD to na szczęście zmyła. Pod tą nieciekawą ilustracją kryje się bowiem dobrze nakręcona maszyna z interesującym żeńskim wokalem.
Warszawska formacja postawiła na przestrzenne brzmienia, elektroniczne sample oraz dźwięki ośmiostrunowej gitary i sześciostrunowego basu. Powstała w ten sposób muzyka to połączenie, która wymyka się wszelkiemu szufladkowaniu gatunkowemu – tu i ówdzie słychać inspirację post metalem, gdzieś przemyka doom i sludge, a nawet ciemniejszy metal progresywny spod znaku Meshuggah. Całość uzupełnia wokal Zofii „Wielebnej” Fraś – co w przypadku takiego grania jest nie tylko godną uwagi ciekawostką, ale także ewenementem.
Air otwiera wietrzna gitara, po chwili uzupełniona elektronicznym samplem, który obejmują ciężkie, odbijające się uderzenia perkusji i narastająca duszna gitara. W Nastiez pałeczkę przejmuje nisko strojony riff, airdrumming, szept wokalistki, a gdy już zaczyna być mocniej, „Wielebna” zaczyna śpiewać z lekko orientalnym szlifem. Dopiero koło trzeciej minuty następuje prawdziwe uderzenie – ściana gitar i dudniącej perkusji oraz bardzo ciekawego growlu wokalistki. Wolny, duszny klimat udziela się słuchaczowi, zamykamy oczy… Jedenaście i pół minuty walca, który przywodzi na myśl Kyuss, Kylesę czy instrumentalną Omegę Masiff dosłownie wgniata w fotel. W trwającym zaledwie o półtorej minuty Eternity uszy atakuje wibrująca gitara, następnie przyłącza się do niej drone’owy przester drugiej i dudniące uderzenia bębnów. Klimatyczny, spokojny i przejmujący wokal przyprawia o ciary, to jak Zofia przechodzi od melodyjnego śpiewu do złowrogiego wrzasku, robi spore wrażenie.
Mroczny ton gitary i delikatne uderzenia perkusji Intermission stanowią krótkie wprowadzenie do prawie trzynastominutowej suity Bleed In Me. Zaczyna się od łagodnych partii gitary, spokojnego, smutnego wokalu i szeptów w tle. Uderzenie następuje po wybrzmieniu i płynnemu przejściu w część drugą. Mocniejsza perkusja i cięższy riff, dalszy ciąg spokojnego wokalu, akcentowanie końcówek krzykiem i przyspieszamy z każdą sekundą. Wibrujące gitary wspierane kanonadą perkusji i growlem „Wielebnej” przywoływać mogą nawet eksperymenty norweskiej grupy Kvelertak. Ta drżąca od zgiełku ściana dźwięku trwa już niemal do końca utworu, choć przy końcówce traci jakby impet i zaczyna wygasać. Czarownica spłonęła na stosie… Ostatni w zestawie jest dziesięciominutowy Paragnomen. Przestrzenne brzmienia do złudzenia przypominające cięższe fragmenty Tides From Nebula, zostają zastąpione przez ciężkie zagrywki w stylu Kylesy.
AIR słuchało mi się bardzo przyjemnie. Jest tu ogromna ilość świetnych momentów i pomysłów, które miażdżą czaszkę i wciskają w fotel. Ogromnym zaskoczeniem był dla mnie fenomenalny wokal „Wielebnej”, która świetnie radzi sobie zarówno w spokojnych partiach, wyższych rejestrach, jak i kapitalnie przywala wściekłym krzykiem czy growlem.
Płyta byłaby jednak znacznie lepsza bez numeru tytułowego i Intermission. Z chęcią posłuchałbym też bardziej urozmaiconych dźwięków, momentami było cokolwiek monotonnie, jednak, należy to podkreślić: wcale nie nudno. I przydałby się (odwrotnie jak w Kylesie) męski wokal w tle. Pozostaje czekać na więcej, ale myślę, że z takimi tuzami jak Behemoth, Vader czy Decapitated, Obscure Sphinx może swobodnie konkurować o miano najcięższej i najciekawszej kapeli w tych przedziałach gatunkowych. Trzymam kciuki, żeby również zagraniczni słuchacze się na nich poznali. [lupus]
Strona zespołu: http://www.myspace.com/obscuresphinx
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Ledwo skończył się tegoroczny, a my już myślimy o następnym. Pomarzyć zawsze można, dlatego wspólnie stwórzmy listę wykonawców, których chci...
-
WAFP! z dumą przedstawia: 01. Girls Overcome By Satan : Girl Overcome By Satan/ We Love Hair Police Since We Were Six EP - więcej 02. D...
-
To nie jest płyta przełomowa. Więcej, operuje w raczej dobrze znanych nam klimatach brzmieniowych. Ale co mnie to obchodzi – tego chce się ...
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Ostatnio dwie sprawy zaprzątają mi myśli, te związane z szeroko pojętą muzyką vel kulturą. Pierwsza z nich szczególnie drażniąca. Trójko, ko...
-
Młody warszawski zespół, który już został okrzyknięty sensacją i (kolejną) nadzieją polskiej sceny alternatywnej. Zastanawiające, co było pr...
-
Tytuł może i kiczowaty, może i pompatyczny, ale idea chyba niegłupia - co powiecie na stworzenie listy najlepszych polskich płyt alternatywn...
-
Don't Panic We Are From Poland przedstawia czwartą odsłonę kompilacji We Are From Poland: CD1: 1. Max Weber : We Don't Spy / Max...
-
Tajemniczy zespół grający fajne, bezpretensjonalne piosenki, od których nie można się uwolnić.
-
To, co nie do końca udało się Vermones, Sex Architects osiągają bez trudu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz