2 grudnia 2012
Etamski: Lovely Interstellar Trip (Qulturap, 2012)
Przemysław Etamski, jeszcze parę lat temu obiecujący producent undergroundowego rapu, obecnie pasjonat fizyki dźwięku. Trzecie solowe wydawnictwo w dyskografii muzyka przynosi pół godziny glitchowo-dronowych eksperymentów, z kilkoma smaczkami muzyki dla mas.
Przepis na międzygwiezdną podróż Etamskiego jest charakterystyczny dla wszystkich bazujących na field recordingu płyt. Bierzemy mikrofon, idziemy na łąkę i rejestrujemy każdy szmer, który jest w stanie poruszyć membranę przyrządu. Szum termiczny jest jak najbardziej pożądany - dzięki niemu otrzymujemy ciepłe tło, w którym poszatkowane dźwięki znajdują sobie wygodną wyściółkę. Jednak w odróżnieniu od wielu ambientowców, Etamski operuje dźwiękiem z gracją i pomysłem. Drony Przemysława charakteryzują się jakąś pokrętną nieeuklidesową matematyką. Mimo braku uporządkowania, trudno w przypadku tej płyty mówić o chaosie. Feerią rozkręcanych potencjometrów, piszczących przetworników i rozwibrowanych stukotów rządzi jakaś niezrozumiała, aczkolwiek żelazna logika. Takie Counting Trees to miejscami różowo-fluidowy odjazd przypominający narkotyczne tripy w Heavy Metal Geralda Pottertona, a w Wild Forest Lane wkrada się soczysty gitarowy noise (autorstwa Łukasza Rychlickiego).
I byłoby Lovely Interstellar Trip pozycją wyłącznie dla fanów okołoambientowych klimatów, gdyby nie poukrywane fragmenty, które mogą zainteresować słuchaczy nastawionych na bardziej piosenkowe rzeczy. Świetne jest otwierające płytę Satellites. To dość dziarski hip-hop o nośnym bicie i ujmujących free-jazzowych trąbkach. Ale dość szybko utwór ten ginie w podmokłym glitchowych bagnie, które trwa do połowy następnego kawałka Empty Spaces. A w pewnym momencie wchodzi wokal Michała Bieli z Kristen. To nie śpiew, bardziej podśpiewywanie pod nosem. Tęskne, oniryczne, przyjemnie rezonujące z głuchą elektroniką w tle. I wreszcie utwór numer sześć z gościnnym występem Peve'a Lety'ego. Samo© to w pewien sposób kompozycja bliźniacza do Empty Spaces. Choć wyraźnie zaznaczony bit sprawia, że słucha się jej lepiej.
Ukochana międzygwiezdna podróż to kolejny przykład albumu, do którego trzeba mieć cierpliwość. Jest tu kilka fajnych dźwięków, ale Etamski każe nam na nie długo czekać. Są poukrywane w różnych miejscach danego utworu i ciężko na nie trafić klikając suwakiem w Winampie. Można próbować to robić, rujnując przy tym fajny klimat, można także poddać się nieśpiesznej opowieści sternika Przemysława. Te trzaski i zgrzyty nie są wcale takie nudne, a poświęcony wydawnictwu czas zostaje sowicie wynagradzany. [avatar]
Strona artysty: http://etamski.com
Autor:
we are from poland
Etykiety:
ambient,
electronic,
experimental,
glitch,
instrumental,
lo-fi,
LP,
po angielsku,
video
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Mietall Waluś to specyficzna postać. Udało mu się kilka lat temu wstrzelić w rynek całkiem przebojową płytą zespołu Negatyw, wziął udział w ...
-
Przedstawiamy ósmą część cyklu We Are From Poland . Tym razem wyłącznie debiutanci! 01. Mela Koteluk : Spadochron/ demo { więcej } 02...
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Podobno liczy się tylko piękne wnętrze, ale opakowanie może korespondować z wysoką jakością muzyczną płyty. Tak jest w przypadku trzech p...
-
Jeśli lubicie kupować muzykę w wersji elektronicznej i jest to muzyka z gatunku tej recenzowanej na WAFP, to odpowiedzią na pytanie zadan...
-
A mogło być tak dobrze. Plug&Play to właściwie jedyny polski zespół pasujący do kategorii dance-punk. Wiadomo o co chodzi: o ostre gitar...
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
Cześć, rzadko sięgamy po narzędzie do badania opinii publicznej (może za rzadko?), ale czasem warto zapytać Czytelników, co najbardziej ce...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz