24 lipca 2016
Soniamiki: Federico (Warner Music / Pomaton, 2016)
Narada contract managerów w Międzynarodowym Koncernie Fonograficznym (Oddział Polska).
- Witam wszystkich kolegów i koleżanki, dziś mamy do omówienia kilka debiutów, na początek może to demo. Mamy tu dziewczynę z komercyjnym potencjałem, pseudo Soniamiki, demo dość surowe, no ale to tylko domowa produkcja, przepuścimy to przez studio, dopiszemy jakieś dodatkowe partie, może trochę dęciaków i gitar, no i chórki, koniecznie musimy zamówić jakieś renomowane chórki, bo teraz to strasznie biednie brzmi. Trochę trzeba będzie przy tym popracować, ale powinno być dobrze.
- Nie.
- Słucham? Kto to powiedział.
- Ja.
- Czyli kto?
- Mikucka. Zofia Mikucka. Soniamiki. Nie, nie będziemy przepuszczać niczego przez wasze studio, nie, nie dodamy chórków. Niczego nie będziemy zmieniać.
- Ale…
To debiut Zosi Mikuckiej w wielkiej wytwórni – i brawo Zosia, majorsowi udało się nie zepsuć specyficznego stylu Sonimiki. To oznacza jednak, że dziwny, oszczędny pop Mikuckiej raczej nie stanie się nowym wyznacznikiem ramówek RMF-u i Zetki. No chyba że ludzie z Warnera znajdą jakiś sposób, by wcisnąć piosenki Zosi między Sarsę a Cleo. Wtedy – szacun.
Ale tak się przecież nie stanie. Dzięki temu możemy kultywować alternatywność tego albumu i chichotać w kułak na myśl o tym co poczuje fan Sarsy, gdy przez przypadek zostanie obdarowany Federico w ramach walentynkowego/świątecznego prezentu. Bo Federico, choć nieznośnie przebojowy, dramatycznie różni się od wszystkich mainstreamowych produkcji trzaskanych masowo pod miłośników „najlepszej muzyki”. Przede wszystkim wymaga innego, powiedzmy z ironią, spaczonego gustu, zwichrowanego poczucia melodii. Trzeba przyznać, że Zosia trzyma poziom i zachowała swój unikatowy styl: suche bity, szczątkowe partie basu i jakby wyszarpane z otoczenia, natrętnie zapętlone motywy. Do tego urywany wokal, niby melodyjny, ale tak drażniąco niedostrojony do ramówkowego standardu.
Na płycie roi się od typowych dla Mikuckiej połamanych piosenek do tańca. Do najfajniejszych fragmentów zaliczyłbym rytmiczne BWA, wypełnione mnóstwem brzydkiej, klekoczącej elektroniki, z kapitalnym roztańczonym finałem, zachęcającym do beztroskiej zabawy; nakręcające się z każdą minutę S.I.S., tyle chwytliwe co abstrakcyjne Na głowie z najlepszym refrenem albumu; M&L z doskonałym przykładem intuicji Zosi, która z banalnego dyskotekowego motywu robi tu prawdziwe melodyczno-rytmiczne cudeńko. Na deser mamy Hawanę, czyli kolejną piosenkę o miejscu na H (po Hawajach), napisaną przez tatę Zosi Łukasza Mikuckiego (tekst) i Łukasza Lacha z L.Stadt (muzyka), prywatnie partnera wokalistki. Uroczy numer, zupełnie inny od pozostałych utworów autorstwa Zosi.
Korzystając z okazji zerknąłem na swoją recenzję poprzedniej płyty Zosi, SNMK. Narzekałem wtedy na monotonię, wskazywałem na drastyczny kontrast między Jesienią na Hawajach a autorskimi piosenkami artystki. Z perspektywy lat i świeżo po przesłuchaniu Federico doceniam trochę bardziej konsekwencję i oryginalność Mikuckiej. Z całą pewnością to jedna z najbardziej charakterystycznych wokalistek popowych w naszym kraju. Jeśli dzięki tej płycie kilkoro zwolenników Cleo przejdzie na „naszą” stronę, to należy uznać ten fakt za wielkie zwycięstwo muzyki alternatywnej. [m]
Strona artystki: https://www.facebook.com/SONIAMIKImusic
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
Myślicie, że w tym roku ukazało się już całkiem sporo niezłych płyt? To macie rację, ale dużo dobrego jeszcze przed nami. Tuż po wakacjach r...
-
Tak jest, właśnie u nas, właśnie dziś. Singiel Bartka Wołyńca, który zaskoczył, wielu zauroczył, paru zirytował, ale na pewno nikogo nie poz...
-
Ten zespół obserwuję już od pewnego czasu, od dość dawna przymierzając się do napisania o nim kilku zdań. Niedawno pojawiły się na majspejsi...
-
Post-punkowe trio z Poznania zachciało o sobie przypomnieć po sześciu latach fonograficznej nieobecności. Pewnie dla nich już za późno ...
-
Nie wiem czy fani Pustek zauważyli jakikolwiek kryzys w działalności swojego ulubionego zespołu, ale skoro jego członkowie uznali, że zaczyn...
-
Don't Panic We Are From Poland prezentuje / presents: 1. The Mothers Night Life In Big City [PL] Tytuł mówi wszystko. Kawałek na roz...
-
TAK: Dali radę. Znowu. Zresztą czy oni kiedykolwiek na którejś ze swoich płyt nie dali rady? O dziejowości ich debiutu już nawet nie chce mi...
-
Ciężkie jest życie żywej legendy, ale jeszcze ciężej jest taką legendę oceniać. Za legendą stoi przeszłość, a przecież teraz jest teraz i ni...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz