Jak co roku początek sierpnia należy do offowych Katowic.
Jak co roku sprawdzamy polską reprezentację zaproszoną na ten festiwal.
Dzień pierwszy rozpoczął się od występu Admiration Is For
Poets. Zespół obserwowany przez nas od pierwszych nagrań rozczarował swoją
ostatnią EP-ką, na której obok genialnego Master Smokes Kools znalazły
się trzy mizerne indierockowe wypełniacze. Na scenie głównej Offa, w pełnym
słońcu zaprezentowali się godnie i intrygująco brytyjsko. Jak na „otwieracza”
wypadli nieźle, ale nie miałem okazji obejrzeć ich występu do końca. Obowiązki
wzywały, musiałem pomknąć do namiotu Trójki, gdzie już w najlepsze
hałasowali...
...Bulbwires. Zacny był to hałas, ale żadna z
piosenek mnie nie porwała. Co więcej, na żywo zespół wypada jeszcze bardziej
jak parodia hard rockowego etosu niż na płycie.
Z występem Anthony’ego Chorale wiązałem większe
nadzieje, ale okoliczności artyście nie sprzyjały. Wczesna pora i pełne słońce
zupełnie nie korespondowały z pełną pogłosów, nasączoną retrobrzmieniem
perkusji i basu muzyką. Do tego Anthony vel Olivier rozpoczął występ od dwóch
nieznanych utworów o zupełnie niewyróżniającej się linii melodycznej, dopiero
po nich serwując rozpoznawalny już singiel Ocean. Ale to nie było w
stanie mnie zatrzymać przed Sceną Leśną i byłem już w drodze do namiotu
eksperymentalnego, gdzie szaleli...
...Wild Books. Muzycznie nie zaprezentowali niczego
wielkiego, ich kompozycje są wtórne do bólu i posklejane z ogranych motywów.
Punktowali jednak widowiskowością i żywiołowością. Ten duet robił sporo
melodyjnego hałasu, co zostało docenione przez znających repertuar fanów.
Na występie Kaseciarza zatrzymałem się na dłużej.
Krakowski zespół okrzepł koncertowo i radził sobie zupełnie nieźle rozkręcając
imprezę w namiocie pod egidą Sub Popu. Nie dziwota, że publiczność szalała, a
gwóźdź programu stanowiło dostarczanie ochroniarzom petentów drogą powietrzną.
Najlepiej wypadły moim skromnym zdaniem instrumentalne kawałki, w których
zespół miał okazję pofolgować swoim wirtuozerskim zapędom. Eee, jakim? Trochę
przesadziłem. Po prostu łoili i dobrze się tym bawili!
Najlepszym polskim koncertem dnia był zdecydowanie występ Kobiet
grających w całości (no, prawie – zabrakło czasu na przedostatni kawałek) swoją
pierwszą płytę sprzed 15 lat. Wyśmienita forma i chemia między muzykami
(wliczając Macieja Cieślaka, producenta albumu, który wspomagał zespół na
klawiszach i gitarze). Miło było przypomnieć sobie szalone przeboje Kobiet z
wczesnego okresu (Ręce mam długie jak małpa!), tak bardzo urozmaicone,
że mogłyby pochodzić z zupełnie różnych płyt.
Sobotę otworzył jeden z finalistów konkursu – Neon
Romance. Nie był to dobry początek dnia. Zespół wyraźnie inspirujący się
new romantic nie posiadł nawet ułamka charyzmy emanującej z ich idoli Super
Girl & Romantic Boys. Pogapiłem się trochę na zgrabną, ale średnio
atrakcyjną wokalnie dziewczynę za mikrofonem i pomaszerowałem na...
...Bobby’ego
The Unicorna. Który nie rozczarował. Pełnoprawny zespół poradził
sobie z materiałem z debiutanckiej płyty Utopia. Fajnie wypadł Wilk i Heart and Stone.
Niestety, nie załapałem się na Ona ma broń…
L.A.S., czyli solowy Jacek Lachowicz, zaprezentował
uproszczoną, sprymityzowaną wersję piosenek z niedawno wydanej płyty. Wielka
szkoda, że ich taneczny, przebojowy potencjał został zniszczony, a dźwięki
generowane przez Lachowicza raniły nie tylko poczucie estetyki, ale i uszy.
Ciekawie za to wyglądał artysta za postumentem zastawionym sprzętem – wyglądał
jak mówca futurystycznego kongresu.
Czym prędzej poszedłem więc na Same Suki. Akustyczny folk zagrany na oryginalnych instrumentach ozdobiony współczesnymi, mocnymi tekstami wywarł na mnie całkiem pozytywne wrażenie. Duża żywiołowość wokalistki i energia generowana przez nietypowe instrumentarium - kolejny plus.
Pictorial Candi. Drugi polski koncert, jaki
obejrzałem od początku do końca. Charyzma Candi była jak magnes, nie sposób
było oderwać wzroku od tej polskiej Argentynki. Kompozycje zespołu, niby
leniwe, potrafiły zaatakować punkowym zgiełkiem i kontrolowanym chaosem. Kiedy
indziej muzycy całkowicie zwalniali, snując z głośników elegancki staromodny
pop. Na plus wyróżniało się brzmienie – nie do podrobienia.
Wydawać by się mogło, że tak zasłużony dla polskiej sceny
zespół jak Variete powinien już dawno być wśród weteranów Offa, ale nie
– pojawili się tu po raz pierwszy. Konsekwentny artystowski image, chłodne i
precyzyjne brzmienie instrumentów (zwłaszcza gitary akustycznej) oraz
repertuar, złożony głównie z Piosenek kolonistów (ostatniej płyty
Variete) sprawiły, że ich występ trudno nazwać porywającym. Było, co tu kryć,
dość monotonnie. Szkoda, że grupa nie zagrała bardziej przekrojowo, przecież
jej historia sięga lat 80! Zamiast wykorzystać szansę i pokazać, jak zmieniała
się ich muzyka, skupili się na najnowszych utworach i do tego skończyli grać
wcześniej niż zakładał grafik.
W związku z występem Mistera D. nie miałem wielkich
oczekiwań, liczyłem po prostu na poprawne odegranie materiału z płyty.
Niestety, Doris była ledwie tłem dla egotyzmu towarzyszących jej klawiszowców,
którzy zawłaszczyli sobie całą niemal przestrzeń wizualną i dźwiękową.
Kompozycje, które na albumie wypadły interesująco minimalistycznie, zostały
zmasakrowane i podane w sposób tandetny, by nie powiedzieć chamski. Dość szybko
mnie to zmęczyło i dałem dyla z namiotu Trójki.
Niedziela. Długograj Die Flöte jest wśród najbardziej
przeze mnie oczekiwanych albumów tego roku, ale sam zespół nie przekonałby mnie
do siebie, gdybym słyszał go w Katowicach po raz pierwszy. Clappy ledwo
się udało uratować, nieźle wyszło też coś w stylu Weezera (przepraszam, tytuł
wyleciał mi z głowy). Przeszkadzali jednak niemiłosiernie fałszujący wokaliści.
Trudne to było do zniesienia; sorry, boys.
A tymczasem po drugiej stronie działy się ciekawe rzeczy.
Okazuje się, że Patrick The Pan to już nie smutny chłopak z gitarą, a
pełnokrwisty band, który czerpiąc z emocjonalności Radiohead i agresji grunge’u
gra muzykę rozbudowaną, wielowarstwową i wybuchową. To jak przeszli od
ściskającej za gardło ballady do furiackiego, głośnego finału sprawiło, że
przez dłuższą chwilę stałem bez ruchu, szczerze zdumiony ich sprawnością.
Furorę zrobił Ebola Ape - tajemniczy producent muzyczny przebrany za małpę. Jego drążące rdzeń kręgowy basami deep techno nie wzbudziło już u mnie takiego entuzjazmu co przebranie. Ot, ciekawostka. Warto dodać, że razem z polskim producentem miał wystąpić raper z RPA, ale nie został on wypuszczony z kraju.
Również syntetyczne, ale bardziej "ludzkie" dźwięki zaproponował duet Hatti Vatti. Długie trip-hopowe kompozycje hipnotyzowały nie tylko powtarzalnością loopów, ale także zmysłowym głosem wokalistki (oraz jej tańcem).
Eric Shoves Them In His Pockets to był pewniak i te
przewidywania się sprawdziły. Trio doskonale się bawiło swoją muzyką i interakcją
z publicznością. Serdeczna, kumplowska atmosfera, doskonałe panowanie nad
kompozycją i pozwalanie sobie na odrobinę szaleństwa – to wszystko sprawiło, że
czułem się jak na koncercie dobrze znanego koledżowego bandu. Jak tak dalej
pójdzie będą nazywani polskim Pavementem.
Chwilę oddechu zapewnił kameralny występ Stefana Wesołowskiego. Muzyk kontrolował sample puszczane z laptopa, dyrygował tercetem muzyków i wykonywał własne partie skrzypiec.
Król czy WOR? Ten pierwszy potwornie mnie
znudził. Minimalizm jest dobry, ale nie kiedy staje się istotą piosenek w
zamyśle popowych. W efekcie po trzech czy czterech fragmentach wypełnionych
zawodzeniem Króla i plastikowymi uderzeniami elektronicznej perkusji zbiegłem
pod scenę główną, gdzie już od pewnego czasu rozbijał się WOR, czyli Warszawska
Orkiestra Rozrywkowa, grająca piosenki Becka.
Od ospałych kantrowych melodii po
apokalipsę hałasu – WOR wypadł brawurowo i z humorem. Choć na bis mogli zagrać
coś innego zamiast powtarzać motyw z ostatniej przed przerwą piosenki.
Artur Rojek występował już wcześniej na „swoim”
festiwalu, ale nie pod własnym nazwiskiem. Tym razem zagrał repertuar z nowej,
autorskiej płyty i był to – nie bójmy się tego słowa – pełnowymiarowy show.
Oprawa świetlna, operująca barwami złotą i srebrną oraz wielkie logo AR wiszące
nad sceną sprawiały wrażenie bardziej starannie dobranych niż w przypadku
innych wykonawców. Niestety to wrażenie ekskluzywności szybko zostało zmienione
w niesmak bombastycznością całego widowiska. Deszcz srebrnego konfetti, chór
staruszków i dzieci na scenie, pani w teatralnej sukni siedząca za klawiszami –
można to było odebrać jako chęć przypodobania się publiczności, kupienia jej
efektownymi sztuczkami (nawiasem mówiąc zaczynam coraz bardziej wątpić w dobry
gust kierownictwa Offa – występ niejakiego Andrew W.K. był chyba najbardziej
żenującym przedstawieniem w dziejach tego festiwalu).
Płyta Składam się z ciągłych powtórzeń została odegrana
w całości, momentami z zaskakującą brawurą. Fajnie było znowu usłyszeć Rojka
wrzeszczącego do mikrofonu, fajnie było pośpiewać z nim kilka refrenów. Całość
brzmiała dobrze, ale została zdominowana przez klawisze (gitara często znikała
w tle) oraz momentami absurdalnie pompatyczne partie bębnów. W ogóle zauważam
ostatnio wśród zespołów występujących na Offie skłonność do grania jakichś
rozbudowanych, przesadnych - i niezasadnych - form muzycznych. Ta przypadłość
dotknęła też występ Artura Rojka, ale powiedzmy, że była elementem tego show
dla ludu, który wielbi sztuczne ognie i kolorowe stroje bardziej niż prawdziwą
sztukę.
Różności
Właściwie nie mam żadnych uwag do organizacji, wszystko było
tip-top. Ochrona bezproblemowa, gastronomia znośna, liczba miejsc, w których
można było odpocząć wystarczająca.
Jest tylko jedna rzecz, która z roku na rok przybiera na
sile i coraz bardziej psuje doświadczanie festiwalu – przyzwolenie na publiczne
palenie papierosów. Po raz kolejny nie mogłem uwierzyć, że w państwie prawa, w
którym obowiązuje zakaz palenia w miejscach publicznych, setki miłośników dymka
bezkarnie zatruwają powietrze niepalącym. Uważam się za osobę tolerancyjną, ale
widok kolesia bezczelnie palącego w namiocie bez żadnego przewiewu jest
zdecydowanie powyżej poziomu mojej akceptacji. Uważam, że jest to obecnie jeden
z większych problemów, które powinni rozwiązać organizatorzy. Jeśli potrafili
wprowadzić zasady dotyczące napojów i żywności, niech zrobią coś z palaczami.
Mamy XXI wiek, skończyły się czasy, kiedy pokornie znosiliśmy terror palaczy.
Poza tym – dobra impreza. Tylko tego black metalu trochę za
dużo. Ale to tylko moja prywatna opinia.
Tekst i zdjęcia [m]
Wydaje mi się, że panuje zakaz palenia pod namiotami, przynajmniej to powiedział mi ochroniarz gdy odpaliłem tam papierosa. Wojna palących z niepalącymi trwa.
OdpowiedzUsuńJa zauważyłem poprawę, jeśli chodzi o wyłapywanie palaczy. Tylko raz zobaczyłem w namiocie osobę palącą, ochroniarz świecił latarką w twarz tej dziewczyny, sugerując wyrzucenie peta. Może miałem szczęście nie natrafić na buractwo tak jak w poprzednich latach. W sumie nie wiem o co chodzi z tym scooterem, bo spałem poza polem, ale byłem na całym koncercie deafheaven, a jakoś tego nie usłyszałem.
OdpowiedzUsuńMuzycznie Patrick The Pan, mistrz! Nawet elementy post-rockowe można było wyłapać w tym występie. Jeden z lepszych koncertów globalnie na OFF 2014 :)
"Król czy WOR? Ten pierwszy potwornie mnie znudził. Minimalizm jest dobry, ale nie kiedy staje się istotą piosenek w zamyśle popowych."
OdpowiedzUsuńI źle Pan zrobiłeś, bo z utworu na utwór było coraz lepiej i generalnie można się było przy tym nieźle pobujać..
Ktoś wspomniał o papierosach, a mnie już bardziej irytowali ludzie, którym zachciało się leżenia na eksperymentalnej gdzie popadnie. Ja wszystko rozumiem, ale bez przesady, w namiocie to g. pomysł jak 2/3 namiotu se leży, a reszta nie blokuje wejście.
Było sympatycznie ale muzycznie...no Slowdive uratował festiwal, razem z NOTWIST i Chelsea Wolf. W tym roku, pierwszy raz od wielu lat(jestem z OFF od Mysłowic) poczułem, że więcej jest rozmowy o dobrej muzie, niż dobrej muzy. Oczywiście to moje personale gusta i personalne zdanie. Bardzo brakuje mi uczucia, że odkryłem coś fantastycznego muzycznie i unikalnego jednocześnie, jak w przypadku The Ohh Sees, Warpaint, Deus. Bardzo brakowało też sprawdzonej metody "grają swoją najlepszą płytę' Kobiety zagrały, zrobiły to świetnie i byłem oczarowany. Ale podobnych występów trochę zabrakło. Kolejny minus - mało polskojęzycznej muzy przez cały festiwal. Mimo wszystko - za rok obowiązkowo.
OdpowiedzUsuńA jak wypadli The Dumplings? Jakies opinie? Jestem ciekawa :)
OdpowiedzUsuńTo co za pieprzony malkontent?
OdpowiedzUsuń