17 października 2007

Gentleman!: Anka Skakanka EP (wyd. własne, 2007)

Debiutancka EP-ka młodej załogi z Trójmiasta brzmi bardzo obiecująco. Już ich pierwsza piosenka – Ego – wywołała spory ferment wśród fanów indie rocka. Całkiem zasłużenie, bo to naprawdę kawał przeboju, w dodatku sprawnie zaśpiewanego w ojczystym języku. Wyrazisty rytm, modne, brytyjskie brzmienie i chwytliwy refren – czego chcieć więcej? Idealny początek kariery. Ok, to słowo może zbyt wielkie, powiedzmy, że chłopaki mają szansę zaistnieć w świadomości szerszej publiczności. Może być?

Ego powstało jeszcze w trzyosobowym składzie. Potem doszło dwóch muzyków, w tym nowy wokalista i powstały kolejne piosenki. Pocieszające jest, że Gentleman! całkiem dobrze radzi sobie z pisaniem polskich tekstów. Na przykład ten w piosence Jaśkowa: To tutaj ją widziałem/ Z autobusu, kiedy biegła w dół/ Wtedy nie wiedziałem/ Jak wielki umie zadać ból/ Dzisiaj to nieważne/ I chyba już nie kocham jej. Ładne. W dodatku kompozycja ma coś w sobie: melancholijny feeling, stonowane gitary. Po polsku jest jeszcze tytułowa Anka Skakanka, udana próba zmierzenia się z akustyczną balladą (jedyny zgrzyt to lekki dysonans wywoływany przez bas, ale może to tylko moje wrażenie). Your Neighbour Got Your Car to wpadający w ucho, ale – takie mam przeczucie – jednorazowy przebój, zbyt natarczywie naśladujący modę z Wysp. Za to w Cops zespół zupełnie zmienia klimat, przeskakuje przez ocean i zmienia się w naśladowców Interpol. Ale trzeba przyznać, że w tym monotonnym, nabijanym stopą rytmie i stopniowo dawkowanym gitarowym jazgocie, tkwi spora siła. No i ten piękny finał... Wciąga z przesłuchania na przesłuchanie.

Mimo że to dopiero pierwsza EP-ka, można już pomału wieszczyć – Muchy będą miały silną konkurencję.[m]

Band site: http://www.myspace.com/gentlemanpl
ver.: polish / english

3 komentarze:

  1. super, że odkryliście ten zespół. widziałam ich występ na Openerze w tym roku. dali fjny koncert

    OdpowiedzUsuń
  2. co prawda jeszcze nie słyszałem gentelmana! ale marcel, jak piszesz, że muchy tej jesieni będą miały jakąkolwiek konkurencje w pl indie tej jesieni - mylisz się;)
    mam nadzieję, że pierwszy poalbumowy (albo ostatni przedalbumowy) koncert 4.11 przed editorsami to potwierdzi :]

    OdpowiedzUsuń
  3. nie napisałem, że tej jesieni:) i na pewno nie tą EP-ką. ale w przyszłości, kto wie:)

    OdpowiedzUsuń

Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni