16 stycznia 2010
Kciuk&The Fingers: Kciuk&The Fingers EP (Ucho, 2009)
Czego można oczekiwać po formacji o takiej nazwie? Spodziewałem się basowych odjazdów w duchu Primusa. I niby zgadłem. To zespół całkowicie odjechany i wiedzący do czego służy gitara basowa. A tak naprawdę - bardziej mylić się nie mogłem. Kciuka tworzy pięcioro pochodzących z trójmiasta muzyków, szalenie uzdolnionych, rozkochanych w improwizacjach i łamiących bez mrugnięcia okiem bariery stylistyczne. Półgodzinną EP-kę wydał gdyński klub Ucho jako nagrodę za zajęcie czołowego miejsca w pierwszej edycji konkursu Uchodrom.
Do muzyki zawartej na debiutanckim krążku pasuje właściwie jedno słowo: porażająca. Dowód pierwszy: zawrotne tempo utworów. Kawałki pędzą na złamanie karku. Perkusista jest żywym przykładem na prawdziwość reguły nieoznaczoności Heisenberga, w myśl której nie można jednocześnie określić położenia rąk i prędkości uderzeń w bębny. Zdumiewa matematyczna precyzja - nawet zwolnienia są duszne, przynoszą czas na płytkie zaczerpnięcie oddechu, by po chwili znów wybuchnąć z zabójczą siłą (Bryła). Dowód drugi: instrumentarium. Na pierwszy plan wysuwa się trąbka, nadając całości jazzowego sznytu. W Blastocyście jej partie służą wręcz za linie melodyczne. Dużo brudnej i zeschizowanej elektroniki. Kto jest na czasie, może próbować określić czy to jeszcze elektro, czy podrasowany drum’n’bass. Najbardziej lubię ją w Schranze Karate. Z jednej strony brzmi staroświecko, ale są momenty, gdy zazgrzyta wywołując ciarki niczym skrobanie styropianem po szybie. Gitarzyści również maja pełne ręce roboty. Mieszają rock z yassem, industrialem, wplątują od czasu do czasu dla urozmaicenia hardcorowy wygrzew. Dowód trzeci: improwizacja. To główne przykazanie zespołu. W nagraniach czuć koncertową energię i zabawę. Jest miejsce na powolne rozkręcenia i nagłe złamanie rytmu. Dobrym przykładem będzie utwór Sensacjonalnie. Monotonne skandowanie wokalisty bez ostrzeżenia przechodzi w punkowy łomot. Stanowi to punkt wyjścia do wystrugania kopiącego hardrockowego riffu! Rytm, trans, zapętlenia, pojedyncze plamy dźwięku, piski i sprzężenia ujawniają ogromną erudycję muzyków. Dowód czwarty: odjazdy. To właściwie instrumentalne wydawnictwo. Pierwsze skrzypce grają tu rozszalałe instrumenty. Nie ma znaczenia czy będzie to spokojny jazzik w Bolo, czy abstrakcyjna, zeschizowana melorecytacja w Pastor Bastard. Kciuki chcą wysadzić nas w kosmos.
Pół godziny z debiutancką EP-ką Kciuk&The Fingers męczy jak wielogodzinne odwalanie śniegu z posesji. Próba wyłowienia wszystkich smaczków to zadanie dla wytrwałych. Ale to dobe zmęczenie. Z gatunku tych, które uszlachetnia. [avatar]
Strona zespołu: http://www.myspace.com/kciuk
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Czasem trafiasz na muzykę, która bez ostrzeżenia wali cię prosto w splot słoneczny. I widzisz Wielki Wóz, i Mały Wóz, i inne gwiazdozbiory....
-
Opisywany dzisiaj singiel jest efektem działań serwisu megatotal.pl, za pośrednictwem którego fani sponsorują profesjonalną sesję dla swoich...
-
Tak jest, właśnie u nas, właśnie dziś. Singiel Bartka Wołyńca, który zaskoczył, wielu zauroczył, paru zirytował, ale na pewno nikogo nie poz...
-
Pierwsza płyta długogrająca Root z pewnością nie jest przełomowa ani rewolucyjna, ale też nie tego oczekiwałem po tym zespole. Oczekiwałem o...
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
TAK: Dali radę. Znowu. Zresztą czy oni kiedykolwiek na którejś ze swoich płyt nie dali rady? O dziejowości ich debiutu już nawet nie chce mi...
-
Mimo że rok 2009 powoli odchodzi w przeszłość, ciągle jeszcze skrywa nieodkryte skarby, które sprawiają, że nie możemy o nim zapomnieć. Oto...
-
Jedna z najlepszych płyt wydanych w Europie kontynentalnej w ostatniej dekadzie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz