12 stycznia 2012
SuperXiu: Idealism (Ampersand, 2011)
Chłopaki z Poznania nie boją się eksperymentować. Po rozbudzającym nadzieje singlu Time Fuse trio na dość długi czas uśpiło czujność swoich fanów, by pod koniec 2011 roku zaprezentować światu swój debiutancki album. I jest on całkiem niezły!
Łączenie melodii i harmonii popowych z elektroniką to ostatnio zabieg tyleż modny, co dla większości artystów ryzykowny. Łatwo wpaść w pułapkę niespójności brzmieniowej, zagubić się w mnogości ustawień wpływających na elektrobrzmienia czy wreszcie, cytując posłankę Rokitę, stanąć w rozkroku bez jasno obranego celu. Tymczasem SuperXiu nagrali płytę, która okazuje się być całkiem zgrabnym dziełkiem. Nie jest to może jeszcze produkcja na światowym poziomie, ale dobitnie pokazuje, że ci faceci mają potencjał, którego nie należy lekceważyć.
Ciekawie dzieje się już od pierwszego kawałka. Corridors of Sand rozlewa się z wolna zaszumionym bitem, by po chwili uderzyć miłą, gęstą perkusją i przewijającym się w tle elektronicznym riffem. Wzbogacona o wokal ze specyficznym (ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu) akcentem kompozycja podąża do przodu. Kilka zawieszeń, dużo pogłosów i dobrze osadzone bębny z jednej strony każą myśleć o klimatach skandynawskiego post-rocka (ile tu przestrzeni!), z drugiej uderzają popowym kopem i nie pozwalają spokojnie usiedzieć w miejscu.
Jest też oczywiście moje ulubione, singlowe Odyssey. Znów ta przestrzeń, znów intryguje mnogość nałożonych na siebie elektronicznych teł i mięsista perkusja. Posłuchajcie tego na porządnych kolumnach, kiedy sąsiadów nie ma obok – to jest dopiero jazda! Black Cat z kolei ma dwa oblicza. Początkowo dość spokojny, rozwija się w iście klubowy miks, pełen bramkowanych, tłustych brzmień, by zakończyć się dość grzecznie. Colours of Light ma zadatki na radiowy przebój, Clever Eyes pobrzmiewa akustycznym klimatem duetu Twilite (jest zresztą kontynuacją nastrojowego, jedynego na płycie instrumentalnego numeru Mermaid Song). Jest jeszcze False Lover, typowo rockowy kawałek z przyjemnie pobrzękującą elektryczną gitarą i na finał długi Vertigo/ Glorious Sun – niby ballada, ale jak trzeba, potrafi przywalić.
Trzeba podkreślić, że ta płyta jest naprawdę dobrze wyprodukowana. Instrumenty brzmią spójne, mocne pogłosy i syntezatorowe barwy dodają materiałowi fajnej przestrzeni, wokal ładnie spaja się z podkładem. I te bębny!
Czego mi brakuje? Mimo wszystko spodziewałem się trochę większego kopa. Tych parę momentów to jak dla mnie za mało, miałbym też chrapkę na więcej dołów w brzmieniu. I szkoda, że nie ma tutaj numeru na typowe dźwiękowe zatracenie, bo Black Cat w środku robi się naprawdę intrygujący (chociaż z drugiej strony SuperXiu to przecież nie Kamp!). Ale po Idealism zdecydowanie warto czekać na kolejne pomysły tego zespołu. [jaszko]
False Lover:
Strona zespołu: http://pl-pl.facebook.com/superxiu
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Mimo że rok 2009 powoli odchodzi w przeszłość, ciągle jeszcze skrywa nieodkryte skarby, które sprawiają, że nie możemy o nim zapomnieć. Oto...
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
Tworzenie sztuki i głowa do interesów nie zawsze idą w parze, ale jeśli ktoś ma zdolności organizacyjne i siłę przekonywania może spróbować ...
-
Piotr Brzeziński idzie śladem Vaclava Havelki z czeskiego Please The Trees i podbija Europę swoją singer/songwriterską interpretacją co...
-
Gdyby CKOD mieli zadebiutować w drugiej dekadzie XXI wieku, brzmieliby jak WKK.
-
Pamiętacie pierwszą płytę gdyńskiego tria? The Bell ukazał się cztery lata temu i w większości recenzji podstawowym „zarzutem” było stwie...
-
Spontaniczny projekt m.in. Marcina Loksia (dawniej Blue Raincoat) i Kuby Ziołka (Ed Wood, Tin Pan Alley) ma szansę przerodzić się w coś trw...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz