13 marca 2012
Maria Ka: V/V/V/V EP (wyd. własne, 2012)
Kolejna dziewczyna, o której nie wiadomo nic poza wampirycznym zdjęciem profilowym. Niepotrzebna to skromność, gdyż jej muzyczne portfolio co najmniej intryguje.
Maria Ka to typowa Zosia Samosia. Wszystko nagrała sama, choć każda z ośmiu zaprezentowanych na EP-ce kompozycji równie dobrze mogłaby wyjść spod palców pełnego zespołu. Całkiem nieźle sobie radzi z liniami basu, ma udany pomysł na gitarowe partie i nie boi się w twórczy sposób wykorzystać do swoich celów tanie syntetyzatory. Ma dość mocny głos, o niekoniecznie zjawiskowej barwie. Śpiewa w większości po polsku, choć ze względu na domową produkcję słychać czasami co trzeci wyraz, co skutecznie uniemożliwia ocenę tekstów. Cóż, taki urok homerecordingu.
Stylistycznie można twórczość Marii podciągnąć pod krytykowane ostatnio zimnofalowe granie. XXI wiek jest oparty na pulsującym basie (ma ktoś także skojarzenia z Lechem Janerką?) i rozmydlonym gitarowym riffie. Nad utworem unosi się stary postpunkowy duch, dodatkowo wzmocniony świdrującym dźwiękiem zmyślnego elektronicznego efektu. Wokal Marii Ka jest stricte punkowy: szybki, zadziorny, butny. Robi wrażenie! Podobny klimat dominuje w Halo - tu Maria jawi się jako chłopczyca z premedytacją fałszująca całkiem nośną melodię. Choć jak chce potrafi zaśpiewać czysto. Jednak czy to będzie oparta na klangowanym basie Moskwa, czy ekspresyjna Hiszpania, w głosie wokalistki zawsze jest obecna punkowa, niegrzeczna nuta.
Bardzo ciekawe w twórczości Marii są motywy ze staroświeckich horrorów. Słuchając Hull's Murder nie sposób nie nazwać dziewczyny Nickiem Cavem w spódnicy (ta upiorna melodyjka, ta teatralna modulacja głosu!). Hey, James ma sporo maniakalnego mroku za sprawą przeciągłej linii melodycznej i złowieszczych gitarowych zagrywek. A spotkanie z Kobietą Vampem może nie należy do najbezpieczniejszych, ale za to skutecznie podnosi poziom adrenaliny.
Będzie coś z dziewczyny, prawda? [avatar]
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Opisywany dzisiaj singiel jest efektem działań serwisu megatotal.pl, za pośrednictwem którego fani sponsorują profesjonalną sesję dla swoich...
-
Czasem trafiasz na muzykę, która bez ostrzeżenia wali cię prosto w splot słoneczny. I widzisz Wielki Wóz, i Mały Wóz, i inne gwiazdozbiory....
-
Pierwsza płyta długogrająca Root z pewnością nie jest przełomowa ani rewolucyjna, ale też nie tego oczekiwałem po tym zespole. Oczekiwałem o...
-
Tak jest, właśnie u nas, właśnie dziś. Singiel Bartka Wołyńca, który zaskoczył, wielu zauroczył, paru zirytował, ale na pewno nikogo nie poz...
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
TAK: Dali radę. Znowu. Zresztą czy oni kiedykolwiek na którejś ze swoich płyt nie dali rady? O dziejowości ich debiutu już nawet nie chce mi...
-
Jedna z najlepszych płyt wydanych w Europie kontynentalnej w ostatniej dekadzie.
-
Alternatywna scena Rawicza w skali krajowej może i nie ma większego znaczenia, ale w tym mieście powstało kilka płyt, które wstydu mu nie p...
SURF ROCK + RENATA PRZEMYK ze szczyptą Nosowską i w zasadzie taką zimną gotycką falą.
OdpowiedzUsuńo tym powinieneś napisać w pierwszej kolejności do walca!
Tak jak uwielbiam WAFP i jestem wdzięczny za znalezisko to jestem w szoku, czytając ten artykuł, który jest tak pusty i o niczym jak bardzo się da! Jak już dawno nie czytałem.
Szkoda tylko, że bas nie jest żywym instrumentem i niewiele ma wspólnego z Janerką... Ech, [avatar]...
No i Maria K jezeli czytasz: cudownosci!!!!! graj graj i graj!!!!!
OdpowiedzUsuńPrzepraszam :(
OdpowiedzUsuńjak dla mnie najciekawszy jest wokal, troche ludowy a troche zawadiacko pewny siebie. warstwa instrumentalna oprocz gitary mnie odrzuca
OdpowiedzUsuń