22 marca 2012
Wesołowski + Kaliski: 281011 (Few Quiet People, 2012)
Kulisy powstania tego wydawnictwa są dość nietypowe. Nowomedialna grupa panGenerator przy współpracy z Hedoco, specjalizującym się w akcesoriach modowych wykorzystujących nowoczesne rozwiązania technologiczne, opracowała nowy przestrzenny kontroler muzyczny o nazwie Dodecaudion. Rynkowy debiut urządzenia zaprezentowano w ciekawej, zupełnie niekomercyjnej formie.
W porozumieniu z Narodowym Instytutem Audiowizualnym zlecono dwóm panom - Stefanowi Wesołowskiemu i Szymonowi Kaliskiemu - skomponowanie materiału, który w twórczy sposób wykorzystywałby potencjał hi-techowej maszyny. Proces tworzenia oprawy muzycznej trwał ponad trzy miesiące, a finalny efekt został zaprezentowany 27 i 28 października 2011 roku w warszawskiej siedzibie Instytutu w ramach wydarzenia Culture 2.0.
Można by myśleć, że 281011 będzie popisem możliwości Dodecaudionu. Błąd. Od tego są filmiki promocyjne. Szymon Kaliski obsługujący urządzenie stoi w cieniu, ogranicza się przeważnie do generowania ambientowych plam i szumów. Główną rolę odgrywają skrzypce. Stefan Wesołowski dał pokaz swoich umiejętności na Trenach Michała Jacaszka oraz autorskiej Komplecie. Porównania z tą pierwszą płytą nasuwają się same - nad wydawnictwem unosi się funeralny cień definiujący całościowy odbiór. Połączenie żywego instrumentu z elektronicznym szmerem automatycznie przywodzi na myśl obrazy pełne goryczy, bezradności i pustych, pozbawionych kolorów przestrzeni. O ile słynny album Jacaszka pulsował od akumulowanych emocji, tak 281011 oddala się w stronę hardej powściągliwości. Najbardziej to słychać w 281011#1. Kaliski mając swoje „pięć minut” na pierwszym planie intencjonalnie rozsypuje uwagę słuchacza poszarpanymi dźwiękami uniemożliwiającymi jakikolwiek punkt zaczepienia.
Oczywiście, wydawnictwo jest skierowane głównie do miłośników elektronicznych plumkań. Ale mimochodem pozwala na intuicyjne odseparowanie od setek ambientopodobnych, prowadzących donikąd albumów. Chyba każdy przyzna, że w dziele duetu jednak chodzi o muzykę, a nie o rozwleczoną na kilkadziesiąt minut prezentację technologicznego demo. [avatar]
O urządzeniu: http://www.hedoco.com/Design/Dodecaudion
Strony artystów: https://www.facebook.com/stefanwesolowski, https://www.facebook.com/treesmovethemost
Przeczytaj też Jacaszak: Treny, Stefan Wesołowski: Kompleta
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Mimo że rok 2009 powoli odchodzi w przeszłość, ciągle jeszcze skrywa nieodkryte skarby, które sprawiają, że nie możemy o nim zapomnieć. Oto...
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
Piotr Brzeziński idzie śladem Vaclava Havelki z czeskiego Please The Trees i podbija Europę swoją singer/songwriterską interpretacją co...
-
Gdyby CKOD mieli zadebiutować w drugiej dekadzie XXI wieku, brzmieliby jak WKK.
-
Tworzenie sztuki i głowa do interesów nie zawsze idą w parze, ale jeśli ktoś ma zdolności organizacyjne i siłę przekonywania może spróbować ...
-
Pamiętacie pierwszą płytę gdyńskiego tria? The Bell ukazał się cztery lata temu i w większości recenzji podstawowym „zarzutem” było stwie...
-
Lista zespołów, których twórczość inspiruje muzyków Setting The Woods On Fire, jest dość pokaźna. Mamy na niej i Sonic Youth, i Appleseed Ca...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz