5 listopada 2012
BNNT: _ _ (Qulturap, 2012)
Extremely Loud and Incredibly Close.
Dźwiękowy terroryzm czy satyra na medialną sraczkę? Konrad Smoleński i Daniel Szwed prowokują, drażnią, kpią w żywe oczy z naszego strachu, z paniki podsycanej regularnie przez mass media. Swoją brutalną noise’ową muzyką, swym niepokojącym imażem (kominiarki na głowach, gitara – pocisk, egzekucja w ekstremistycznym stylu pokazana w teledysku), tytułami utworów jakby wyrwanymi z relacjonujących zamachy i konflikty zbrojne depesz agencji prasowych.
Mniejsza o zamysł i ideową otoczkę – jeśli w ogóle takowa istnieje, jeśli to nie zwykła artystyczna prowokacja. _ _ to kawał soczystego noise’u, jakiego dawno nie było. Odbierając ten album czysto muzycznie, nawet nie znając tytułów, można przeżyć niezłą jazdę. Panowie się nie patyczkują, wydając ze swoich instrumentów spiętrzone kakofonie. Bezlitośnie rżnie uszy barytonowa gitara Smoleńskiego, której specyficzna konstrukcja zapewnia stereofoniczny dźwięk, zapełniając całą przestrzeń, zwykle zagospodarowaną przez drugiego gitarzystę i basistę. Partie bębnów to klasa sama w sobie, wszak siedzi za nimi znany dobrze z Woody Aliena Szwed. Duet operuje zgiełkiem, jednak na tyle uporządkowanym, by niektóre kompozycje mogły się podobać, a nawet wpadać w ucho. Zasługa w tym również gości, jak grającego na wibrafonie Macia Morettiego (rewelacyjny w Operation Diesel: British Troops Have Taken Afghan Heroin Factory) oraz wokalistów: Kuby Ziołka i Łukasza Jędrzejczaka (najlepszy na płycie Child Soldiers Of Congo) oraz Wojciecha Bąkowskiego deklamującego w swoim stylu w mrocznym Joseph Kony, a Former Catholic Altar Boy From Northern Uganda.
Płyta ma bezkompromisowe momenty, jak w męczącym szumem Ethiopian-backed Somali Government Troops Surrounded Mogadishu czy wgryzającym się w uszy wierceniem gitary The Significance Of The Killing Of Alfonso Cano. Czasem ten hałas zdaje się bezcelowy, zwłaszcza w zestawieniu z kompozycjami o jako takiej rytmicznej dyscyplinie, niemniej jednak potrafi zafrapować, a nawet zafascynować. Miejmy nadzieję, że nie kosztem utraty znacznej części słuchu. [m]
Strona zespołu: http://www.facebook.com/BNNNT
Autor:
we are from poland
Etykiety:
experimental,
instrumental,
LP,
noise,
po angielsku,
po polsku,
video
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Mimo że rok 2009 powoli odchodzi w przeszłość, ciągle jeszcze skrywa nieodkryte skarby, które sprawiają, że nie możemy o nim zapomnieć. Oto...
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
Tworzenie sztuki i głowa do interesów nie zawsze idą w parze, ale jeśli ktoś ma zdolności organizacyjne i siłę przekonywania może spróbować ...
-
Piotr Brzeziński idzie śladem Vaclava Havelki z czeskiego Please The Trees i podbija Europę swoją singer/songwriterską interpretacją co...
-
Gdyby CKOD mieli zadebiutować w drugiej dekadzie XXI wieku, brzmieliby jak WKK.
-
Pamiętacie pierwszą płytę gdyńskiego tria? The Bell ukazał się cztery lata temu i w większości recenzji podstawowym „zarzutem” było stwie...
-
Spontaniczny projekt m.in. Marcina Loksia (dawniej Blue Raincoat) i Kuby Ziołka (Ed Wood, Tin Pan Alley) ma szansę przerodzić się w coś trw...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz