29 kwietnia 2016
Julia Marcell: Proxy (Mystic, 2016)
Julia Marcell na swoim czwartym albumie całkowicie rezygnuje z angielszczyzny na rzecz języka polskiego. Jej muzyka zdecydowanie zyskała na wyrazistości, ale niesie to ze sobą pewne konsekwencje – piosenki przestały być tak neutralne jak do tej pory. Proxy będzie miało tyle samo zagorzałych wielbicieli co wrogów i hejterów.
Ryzykowny manewr. Przyzwyczailiśmy się do światowości wokalistki, do jej naturalnej angielszczyzny. Słychać, że odkrywając dla siebie polszczyznę, artystka rzuciła się na nią łapczywie, z niepohamowaną miłością i zachłannością. Słychać to w potoku słów, które z siebie wylewa, i sposobu, w jaki je składa – nie zawsze zgodnie z zasadami sztuki, naginając je na podobieństwo raperów raczej niż wokalistek popowych, którym teksty piszą zawodowi tekściarze. Ma to swoje plusy i minusy. Minusy, bo pojawia się dysonans odbiorczy, ucho czasem aż cierpi od załamań rytmu i prób wciśnięcia długich słów w ramy wersu ustalone przez rytmikę muzyki. Plusy, bo ta nieporadność w przystosowywaniu wersów do rytmiki podkładów nie przeszkadza w świetnym odtworzeniu przez artystkę stanu niedojrzałości emocjonalnej dzisiejszej młodzieży (także tej starszej) – uzależnionej i bezradnej wobec otaczających ją technologii.
I tu dochodzimy do kolejnego problemu. Z jednej strony cieszy mnie „życiowość” liryków, to jak wypełnione są nazwami marek, przedmiotami codziennego użytku, technologiami, z których wszyscy korzystamy, nowymi słowami wynikającymi z ich używania. Z drugiej strony dość szybko zaczęło mnie to drażnić. To ściganie się na słowa, typowe dla młodej literatury. Zasada: nawrzucać do tekstów jak najwięcej nazw firm, marek, produktów, aby udowodnić jak bardzo jesteśmy na bieżąco. I ta portretowana postawa życiowa – sierot uzależnionych od smartfonów i laptopów, wyobrażających sobie, że życie to pasek ładowania, odpisujących na automatyczne listy od botów Amazonu (poważnie?). Naprawdę ciężko mi się litować nad tymi użalającymi się nad sobą emocjonalnymi kastratami. To wszystko sprawia, że najbardziej odpowiadają mi fragmenty najbardziej niepozorne, najzwyczajniejsze, jak ta fraza z Andrew: Jestem jedną z tych dziewczyn, którym zawsze zimno / Sypiam w swetrach, w lipcu pod kocem się chowam. Niby nic, ale dużo lepsze od podniecania się kapitalizmem w Tesco czy emocjonowania się tym, że mój smartfon wie o mnie więcej niż Google (w co nawiasem mówiąc wątpię, bo mój smartfon to właśnie czysty Google).
Muzycznie jest słabiej niż na Sentiments. Powtarzanie patentu z Supermana świadczy o pewnym zastoju kompozytorskim. Muzyka jest zresztą wyraźnie podporządkowana wokalowi, który przytłacza instrumenty. Zespół rzadko kiedy ma szansę wyjść na pierwszy plan. Do moich ulubionych piosenek zaliczyłbym Tetris, w którym wreszcie zachowano rozsądne proporcje między śpiewem a muzyką i jej pulsem, a także Andrew z naprawdę urokliwą linią melodyczną, której nie był w stanie zabić potok słów, no i tą przecudną smyczkową końcówką.
Płyta z pewnością przełomowa jeśli chodzi o karierę Julii w Polsce, ale pod względem artystycznym w najlepszym razie średnia. [m]
Strona artystki: http://www.juliamarcell.com
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Julia Marcell w niedawno opublikowanym wywiadzie wyznała, że proces powstawania jej najnowszej płyty polegał nie tyle na dodawaniu smaczków...
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Podobno rezygnują z nagrywania płyt pod szyldem Cool Kids Of Death. Dobrze, że żegnają się z fanami tak udanym albumem. Mają chłopaki jaja....
-
Opisywany dzisiaj singiel jest efektem działań serwisu megatotal.pl, za pośrednictwem którego fani sponsorują profesjonalną sesję dla swoich...
-
Don't Panic We Are From Poland prezentuje / presents: 1. The Mothers Night Life In Big City [PL] Tytuł mówi wszystko. Kawałek na roz...
-
Miałem okazję uczestniczyć w koncercie NAO w Sopocie podczas ich występu obok Tides From Nebula. Nie zachwyciłem się. Niknący i niezrozumia...
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
To, co nie do końca udało się Vermones, Sex Architects osiągają bez trudu.
-
Post-punkowe trio z Poznania zachciało o sobie przypomnieć po sześciu latach fonograficznej nieobecności. Pewnie dla nich już za późno ...
-
Niektórzy artyści na pytanie, dla kogo tworzą swoją muzykę, odpowiadają: dla siebie, robimy to dla siebie. Czasem: dla siebie i naszych fanó...

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz