12 października 2009

Irena: Wczesna jesień EP (wyd. własne, 2009)

Mamy już Iwonę czas na Irenę :) Tak naprawdę Irena nie jest całkiem nowym zespołem. Utworzyli go członkowie formacji C4, którą mieliście okazję poznać w Obserwatorze w 2007 roku i posłuchać na pierwszej części kompilacji We Are From Poland. Chłopcy postanowili zmienić nazwę, gdyż byli myleni z innym zespołem działającym w kraju pod takim samym szyldem. Dziś powracają z pierwszą w pełni profesjonalną EP-ką.

Zaczyna się od Nie mówię głośno. To chwytliwy, przebojowy numer utrzymany w rytmie lekko tanecznym, eksponowanym zwłaszcza w drugiej połowie. Drażni nieco otwierający piosenkę motyw natrętnie kojarzący się z Bi automat Kobiet. Ale nie sposób odmówić nagraniu uroku – raczej rzadko puszczam się w tan, a jednak nie mogłem się powstrzymać, kiedy poleciało na dużych głośnikach. Pod numerem drugim występuje znany już utwór Dystans. Znany, ponieważ jest to właśnie ten kawałek, który zagościł na WAFP Vol. 1 jeszcze sygnowany przez C4. Można się zżymać, że zespół po raz kolejny eksploatuje starą kompozycję, zamiast zaprezentować jak najwięcej z nowego repertuaru. Ale powiedzmy sobie szczerze – to bardzo dobry numer, idealny wręcz do promowania nowej grupy. Tu również zastosowano zabieg lekkiego „utanecznienia”, poprawiono refreny w stosunku do pierwotnej wersji, a Tomek Pamrów radzi sobie ze śpiewaniem znacznie lepiej.

Na zakończenie tej krótkiej płytki mój faworyt – Co chcesz. Rzadko mi się zdarza taka faza na rokendrolowy numer zaśpiewany po polsku. Ostatnio miała miejsce bodajże przy okazji premiery Ego Gentlemana. I w tym przypadku jest to kompozycja banalnie prosta i w tym tkwi jej siła. Refren brzmi jak truizm: Dobrze wiesz/ Możesz robić co chcesz/ Możesz myśleć co chcesz/ I mówić też. Nie wygląda to może dobrze „w druku”, ale w połączeniu z zadziorną melodią nabiera charakteru manifestu wolności i niezależności. Ten refren elektryzuje jak najlepsze kawałki The Cribs czy The Von Bondies. A w finale chłopaki idą na całość ogłuszając prawdziwą ścianą rasowego hałasu, w której prym wiodą fantastyczne blachy.

Jest tu pozytywna energia, jest zapał i radość z grania, nie najgorsze, życiowe teksty. Do tego wszystko brzmi świeżo i soczyście (brawa za realizację bębnów!). Pozostaje tylko życzyć zespołowi wielu fanów i nagrania płyty. [m]

Strona zespołu:
http://www.myspace.com/irenapl

1 komentarz:

  1. Na EPkę natrafiłem w dziale download i wiedziony pozytywną recenzją postanowiłem posłuchać. I nie zawiodłem się! Nie jest to może żadne odkrywcze granie, ale solidna dawka prawdziwej energii i spontaniczności. Mam nadzieję, że kiedyś doczekam się długogrającej płyty Ireny.

    OdpowiedzUsuń

Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni