28 września 2014
Daktari: Lost Tawns (Multikulti, 2014)
Dylemat, przed jakim się staje dokonując oceny płyty, nie zawsze daje się rozstrzygnąć stwierdzając, że coś jest „dobre” bądź „złe”. Podobnie w przypadku Lost Tawns trudno zmierzyć z precyzją karateki rozwalającego dłonią deskę, ile oddziela ostatnią płytę Daktari od dzieła niegodnego uwagi, prawdopodobnie jest to odległość kilku (na)dętych pstryknięć i bębnionych postukiwań rytmu.
Swoboda harmoniczna odsztywniająca gorset prowadzonych narracji dźwiękowych staje się polem do improwizacji w duchu free jazzu. Każdy z utworów jest hermetyczną komórką, w której pozorny rozgardiasz dźwiękowy ma swoją logikę przebiegu, jak na przykład w utworze Swamp Hing Apetizer. Prezentowany przez trąbkę we wstępie temat jest w dalszym rozwoju wariantowany. Następnie po wirtuozowskiej części „pierwszej” pojawia się w zwiększonej obsadzie „druga”, „podsumowująca” oraz kontrastująca swoim energicznym, nieco punkowym charakterem. Lost Tawns może okazać się prawdziwym cackiem dla miłośników marginesu muzycznych gatunków; jest niczym śmietnik dźwięków poddanych muzycznej utylizacji, wynikiem czego jest jaskrawe, intensywne oraz awangardowe brzmienie.
Każdy z utworów jest abstrakcyjnym wytworem niesfornej, muzycznej wyobraźni. Sztuka, jakiej dokonują muzycy, jest niczym gra w bierki – stos rozrzuconych myśli muzycznych, z których uchwycenie jednej nieostrożnie porusza pozostałe, tworząc bezkresne pola wydobycia muzycznego sensu. Przyzwoitość i doza poprawności każą założyć na szyi Daktari złoty medal za ich wysoce oryginalny styl – tak zwykło mówić się z przesadną patetycznością o dziełach, których wspaniałość jakby nie była wystarczająco monumentalna. Tenże album taki właśnie jest, można wzdychać z zachwytu jak zakochany kundel, ale kiedy ponownie dech ulokuje się w płucach, pozostaje wrażenie zmęczenia, jak po Tour de Pologne. Mimo wszystko ekscytujesz się na samą myśl ponownego przesłuchania, bo oto muzyka, która stawia wymagania. Stąd w słuchawce ucha nie zawsze usłyszy się przewidywalny dźwięk z automatycznością sekretarki, bowiem zaskoczenie wiszące na (pięcio)linii jest zbliżone do nagłych zakłóceń teleodbiorników naznaczonych syczącym, białym szumem.
Wszystkie czarne znaki na białym URL-niebie mówią o tym, że Lost Tawns jest nieprzeciętny i niepowtarzalny. Jednak niesłuchanie go nie sprawi, że ominie cię coś przełomowego, więc możesz przejść obojętnie jak na zielonym świetle. [Adrian Matuszak]
Strona zespołu: https://www.facebook.com/daktaripl
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Mimo że rok 2009 powoli odchodzi w przeszłość, ciągle jeszcze skrywa nieodkryte skarby, które sprawiają, że nie możemy o nim zapomnieć. Oto...
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
Tworzenie sztuki i głowa do interesów nie zawsze idą w parze, ale jeśli ktoś ma zdolności organizacyjne i siłę przekonywania może spróbować ...
-
Piotr Brzeziński idzie śladem Vaclava Havelki z czeskiego Please The Trees i podbija Europę swoją singer/songwriterską interpretacją co...
-
Gdyby CKOD mieli zadebiutować w drugiej dekadzie XXI wieku, brzmieliby jak WKK.
-
Pamiętacie pierwszą płytę gdyńskiego tria? The Bell ukazał się cztery lata temu i w większości recenzji podstawowym „zarzutem” było stwie...
-
Spontaniczny projekt m.in. Marcina Loksia (dawniej Blue Raincoat) i Kuby Ziołka (Ed Wood, Tin Pan Alley) ma szansę przerodzić się w coś trw...
Zgadzam się! marketingwprzedsiebiorstwie
OdpowiedzUsuń