10 października 2014
Lola Lynch: In Reverse (wyd. własne, 2014)
Biegnij, Lola, biegnij - po swoje pięć minut.
Poznański sekstet nie od razu zyskał moją sympatię i zaufanie. Na pierwszych EP-kach brakowało im czegoś, co przykuwałoby uwagę i podnosiło poziom emocji. Najwyraźniej zespół wyciągnął wnioski, można też przypuszczać, że osoba producenta i realizatora długogrającego debiutu odegrała pewną rolę. Na In Reverse słychać rękę „Perły” Wejmanna, jego miłość do łączenia przejrzystości i selektywności brzmienia instrumentów z brudem, hardrockowym ciężarem, przesterami i mocno osadzoną sekcją. Dzięki niemu album wypada naprawdę rasowo. Nie chcę przy tym umniejszać roli samych muzyków – to przecież oni napisali te dwanaście piosenek i nawet najlepszy realizator nic by nie zrobił ze słabym materiałem.
Album wypełniają żwawe numery ulokowane w tradycji amerykańskiego garażowego grania. Fajne i – co mnie pozytywnie zaskoczyło – pomysłowo zaaranżowane melodie przeplatają się z agresywniejszymi momentami bezkompromisowego napieprzania. Może nie posunęli się tak daleko jak The Lillipops na swojej drugiej płycie, ale i tak pewne rozwiązania potrafią zaskoczyć odwagą. Weźmy takie Nobody’s Country. Z pozoru zwykła, „lajtowa” pioseneczka. Tu jakaś slide gitarka, tu popowe wokalizy. Ale posłuchajcie, co się zaczyna dziać pod koniec drugiej minuty. Najpierw ciężkie walnięcie bębnów, potem ostro przesterowane solo, potem kapitalny damsko-męski duet, wyciszenie i do końca jakieś atonalnie brzęczące sonicyouthy. Uff!
Lynchowie lubią zresztą przyłoić nie raz. Łagodne Sunlight wieńczy kakofoniczna część finałowa, Vanilla jedzie na niemal stonerowych przesterach, Out Of Control serwuje intensywną jazdę na ciężkich dragach, I Wanna Kiss Your Man Goodbye to prawdziwa ekstaza niskich tonów, a końcówka poraża prądem kąsającej gitary. Gitarzyści mają na siebie pomysł, a patenty przez nich stosowane robią wrażenie brawurowym wykonaniem (potężne Big Guns, świdrujące uszy Reluctant).
Wokalistka Marcelina Polniak nie dysponuje może tak charakterystycznym głosem jak Kasia Staszko z Lollipops, ale ma dryg do śpiewania urzekających linii melodycznych. Spróbujcie oprzeć się refrenowi These Cats Killed My Baby, powstrzymać łzy wzruszenia przy dramatycznie zaśpiewanym Make Your Day, zignorować genialnie zanucone „uuu” (jak wiele można wycisnąć z takiego banalnego dźwięku) w I Wanna Kiss Your Man Goodbye.
In Reverse to płyta świetnie zgranego zespołu. Tu nikt nie gwiazdorzy, każdy pracuje ciężko, by wszystko chodziło jak w precyzyjnym mechanizmie. Lubię takie płyty, bo wiem, że będę ich słuchał przez lata. One nie starzeją się tak szybko jak te nowości, które olśniewają po pierwszym odsłuchu, a po czwartym wywołują ziewanie. Prorokuję In Reverse długie życie w wielu odtwarzaczach. Kupujcie! [m]
Strona zespołu: http://www.lolalynch.pl
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Najczęściej czytane w ciągu ostatnich 30 dni
-
Don't Panic We Are From Poland prezentuje / presents: 1. The Mothers Night Life In Big City [PL] Tytuł mówi wszystko. Kawałek na roz...
-
Zapraszamy do głosowania na płytę roku 2008! Zasady drugiej edycji zostały zmienione, aby umożliwić aktywność wyborczą również leniuchom, kt...
-
Kiedy czytam niektóre komentarze dotyczace drugiej płyty Marii Peszek, mózg mi się lasuje, a resztki włosów na głowie stają dęba. Część nasz...
-
Lata 80. w polskiej muzyce popularnej są jak przybrzeżne wody najeżone rafami i niebezpiecznymi szczątkami rozbitych statków. Żeglowanie ...
-
Gdy ma się tak dobrego wokalistę, przechodzą nawet sztywne i konserwatywnie poprawne kompozycje.
-
Gdyby cała płyta była taka jak piosenka numer jeden…
-
Jakbyście nie wiedzieli, to informuję, że od paru lat blog WAFP wydaje wirtualne składanki z muzyką. My je składamy, wy ściągacie. Albo i ni...
-
...i z tej okazji nie będzie żadnego kazania, podziękowań, pozdrowień czy imponujących statystyk. Będą dwie niespodzianki. Z pierwszej...
-
Gliwicka Fabryka Drutu to miejsce bliskie mi geograficznie, a mimo to do tej pory nie miałem okazji do niej zajrzeć. Powodem był mało i...
-
A mogło być tak dobrze. Plug&Play to właściwie jedyny polski zespół pasujący do kategorii dance-punk. Wiadomo o co chodzi: o ostre gitar...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz